Februari 13 – mina katter – och de 2 världarna

Jag tycker det är rent förunderligt hur jag o många andra numera vänjer oss – öppnar oss för – låter oss föras med Livsströmmen – oberoende av alla absurditeter i yttervärlden. Och att stora delar av Planeten har jättestora väderomställningar, vulkanutbrott i massor, översvämningar – det flyter liksom bara med Livsströmmen o fångar ingen större uppmärksamhet. Hur lätt jag och många andra släpper taget om det gamla paradigmet. Alltmedan det finns dom som ännu pratar om ”hotet från Ryssland” och behov av försvar o sånt… Det är verkligen två olika världar.

Mina 2 katter (inflyttade grannar) som inte är direkt vänner – bevakar ständigt varandra. Och båda har ju sitt eget bagage med sig när de flyttade in – som skall helas och utvecklas – precis som oss människor – men det sker automatiskt. De behöver inte ”meditera o lyssna in”…

CIMG8596 Dock har Mimmi som är mest muskulös, tung  och  3D-bunden liksom  övertag. Just p gr a att hon har mest rädsla inom och lägger sin fysiska storhet i bevakningen blir hon ännu den dominerande. Fast – om jag säger till henne, blir hon fortfarande liten o rädd – som om hon inte riktigt tror att hon får vara här. Mimmi är trots allt lite mer som en hund – fast katt förstås – men hon är väldigt människoberoende – tidigare mestadels övergiven ute, gjorde henne inte till vildkatt, utan till någon som längtade stort efter mänsklig närhet.

CIMG8887Missan är avgjort den ”mest upplysta” och klokaste -går åt sidan lite i fönstret om Mimmi sitter utanför o vill in – (där Mimmi skulle antingen inte vågat eller fräst o gått till angrepp). Missan går oftast omvägar runt Mimmi – men kan ibland fräsa ifrån och då blir Mimmi rädd – så hennes ”övertag” är inte speciellt mäktigt. Sommartid är Missan nästan alltid ute – i stark samhörighet med Naturen. Missan är mera som ett Naturväsen – mjukt o vilt – men kan fräsa ifrån vid verkligt behov. Hon sover alltid några timmar hos mig på natten – men liksom mera som en fri katt. Hon är ung o gammal – tam o vild – beroende o fri – inne- o ute-katt.

Namnen hade dom med sig – och jag skulle ha gett dom andra namn – med mera dignitet – men jag känner numera att namnen helt överensstämmer med deras själ.

Apropå Missan – jag tror absolut att det är min gamla Frida – som blev 16 år – hon som var så moderlig och fick 2 små kullar med ungar – som inkarnerat igen. De är mycket lika till utseendet och Missan väljer samma liggplatser som Frida hade – använder tassen i maten – Frida åt med tassen, Missan kastar ibland iväg maten med tassen för att äta matbiten ute i köket ….  Missan (nuvarande) – så fort hon blev utsläppt från tidigare ägaren, grannen  (från innekatt till att få gå ut) så skulle hon absolut in hos mig – fastän jag försökte mota bort henne. Helt orädd för mig – hon bara liksom skulle in o hem igen. Precis som hos mig, så är detta med gammeldags moderskap helt omvandlat.

Mimmi och Missan balanserar sitt förhållande

Båda har med stor förtjusning mattrally o båda kan krinkla ihop mattorna lika fint och ännu är kanelstänger väldigt kul att rulla runt o in i mattorna. De skramlar så ”fint”. Missan är en riktig bolltrixare och har en ryggrad som verkar kunna böja sig hur som helst.

När den ena har mattrally ligger den andra jättecoolt o tittar på – som om – ”vad katten pysslar hon med” … där är dom lika. Och båda tittar spanande på mig – ”ser hon vad jag gör – får jag göra så här” – och jag kan bara skratta – för det är kul. Lägga mattor till rätta går på ren reflex numera.

Missan kör – förutom alltid klättring i träden ute – också ”hela havet stormar” – tar sats 50 m utanför lägenheten – en loop in genom liten öppning i fönstret – ner o ut i hallen till ytterdörren – i full speed – jag ser nästan bara ett streck swischa förbi och mattorna blir till surfbrädor på vågorna.

CIMG9470

Om Gunilla Solara Rundby

Gunilla Solara Rundby - I AM ONE - a Wayshower into the New World -- * Om du vill köpa min bok - 380 sidor - meddela här i kommentarsfältet - Nu pris 100:- plus porto.
Det här inlägget postades i Foton och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

