December 1 – lovsång och katter

Dagar av djup inre både andakt och rening. Och ingen direkt önskan att orda. Mina senaste dagar har fyllts med lyssnande till innerlig och glödande lovsång – Gospel. Så härligt med USA där man tillåter sig att leva ut sin stora Kärlek och ödmjukhet inför Skaparen – Källan – Gud. När jag nu jämför mycket av Sveriges lovsång i olika sammanhang, så är de mera som en uppvisning – utan riktig känsla – utan verklig essans. Där sångtekniken -blivit viktigare än att sprida Kärleksenergier och förena sig, böja sig för Storheten och lovsjunga Gud. Sverige har ju varit ”mästare” på att förtrycka känslorna och ordet,  intellektet, formen har fått dominera. (Jag antar dock att det finns nån frikyrka där äkta lovsång förekommer). Men i körerna i Sverige slipas det och utarmas all personlighet och all helhet av människan. Alla skall sjunga exakt lika… Svenska Gospelkörer är förstås ett undantag, men inte har jag hört någon direkt innerlighet och äkta djup där heller. Mycket skrikande kan man – men äkta hjärta … nej … (Kanske har det ändrats just idag – man kan ju hoppas.) Men alla som först o främst skall glänsa med sin sångröst och skrika ut och ”waila” eller vad det kallas är djupt jobbigt och bara utåtriktat ego. Stör all harmoni.

I Sverige skäms man ännu för att lovsjunga Gud – ”vad skall folk tycka” – ”man får inte åbäka sig …” – man måste visa att man har ”kontroll” över sig själv – man måste va lagom … skenet är viktigast…

Men i Sverige finns det ju också bland de mest fanatiska ateister som ”är ute efter” allt som visar sig kristet – på helspänn för att fördöma.

Ljus Ljus – varde Ljus – i mörkret

CIMG9952

CIMG9960 (2)Och 1:a Advent förstås – har ordnat min (hittills) sedvanliga njutning – saffransbullar och pepparkakor

CIMG9966Missan med sin speciella örongest som hon intar ibland – lite fundersam eller på sin vakt – lite som en uggla …

Missan CIMG9946 (2)Och min ”½”-katt verkar nu mestadels ha flyttat in här -har ingen förmåga att sätta upp barriär hos mig när hon är såå bestämd … men vissa nätter verkar hon gå någon annanstans och sova. Kanske är det helt ok med 2 hem… Men man kan kalla henne lätt framfusig – hon går o hon placerar sig var som helst och stundtals äter hon som en häst … Men jag vet ju inte hennes namn …

CIMG9717

Men det är roligt att se att både ”fjuttan” och Mimmi – gärna går och lägger sig på samma ställen som Missan har legat på och gjort liggvänligt. Missan liksom visar vägen – hon var ju den första inflyttade – och mjuk o lite skygg men självständig och klok går hon ofta undan i st f att konfrontera. Men hon kan fräsa ifrån om det behövs.

Delar med mig av min Gospelspellista om någon vill hänga med på ”Kärlekståget”. De sjunger ofta om ”the end of the way” men för mig flyter liv och död ihop – slöjan emellan är så gott som borta och för mig blir det bara änden av det gamla livet – den gamla vägen. Man måste ‘dö’ för att pånyttfödas. Man måste försonas med döden för att kunna leva fullt ut. Och samtidigt känner jag ett ödmjukt böjande, ibland bävan men mest Kärlek inför Gud och mäktigheten i den stora Planen.
(Och så fick jag just igen pröva mitt förhållande till döden då Missan kom in med en söt fågel, ännu kippandes efter den sista luften i den här verkligheten … Fick omvandla lite sorg till att ”nu kommer hon hem efter expeditionen i den här verkligheten”.)

Så mäktigt och kärleksfullt det blir när människor samlas som EN inför Skaparen ….

Stort Stort Stort är Det …

https://www.youtube.com/watch?v=1e4EZ_XCUvU&list=PLfaABx-pFcCVdRhEyye4atcC_7eTWI071

🙂

Om Gunilla Solara Rundby

Gunilla Solara Rundby - I AM ONE - a Wayshower into the New World -- * Om du vill köpa min bok - 380 sidor - meddela här i kommentarsfältet - Nu pris 100:- plus porto.
Det här inlägget postades i Foton och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

